L´especialista

Aliments clau per als veterans de la vida, la tercera i quarta edat

En aquesta fase de la vida, l’organisme necessita rebre ajudes en forma de nutrients específics que equilibrin i aportin energia, ja que la medicina i els medicaments ni són capaços d’explicar el perquè de tanta malaltia moderna, ni guarir de manera definitiva les patologies que ens afecten més habitualment (diabetis, autoimmunes, cardiopaties…).

tercera edat-700

Es creu que, quan un es fa gran, ja no es pot fer res per disminuir els efectes del temps en l’organisme; però això no és així, si ens fixem en les zones blue del planeta, on se superen els cent anys (el que jo anomeno, la quarta edat) amb facilitat i amb bona qualitat de vida. Si mantenim uns bons hàbits alimentaris i de salut (exercici), podrem gaudir d’una jubilació plena i merescuda, sense deixar passar les oportunitats que la vida ens ofereix; passejar per la muntanya, caminar per la platja, gaudir dels néts, compartir moments amb els amics o procrastinar sense haver de pensar en les limitacions d’una salut mediocre.

Tots tenim una salut determinada: els uns més bona, els altres no tant… Però tots podem millorar-la o, si més no, evitar que es deteriori ràpidament. L’alimentació és clau per frenar l’avanç de patologies o per prevenir-les, així com per aconseguir una disminució de la polimedicació a la qual més del 60% dels més grans de 55 anys està sotmès (estatines, aspirines, ibuprofens, antiàcids, antidepressius, hipoglucemiants…). Molts d’aquests medicaments consumits crònicament no només no són saludables, sinó que poden afavorir que el cos no es recuperi o que encara empitjori més. És el cas dels antiàcids, que disminueixen l’absorció de vitamines liposolubles o minerals tan importants com el magnesi; o del paracetamol o l’ibuprofè, que pot esgotar enzims hepàtics i digestius que alteraran inevitablement les digestions i, per tant, la salut; o els antidepressius, que indueixen al suïcidi; o les estatines, d’eficàcia dubtosa, i que augmenten les possibilitats de desenvolupar càncer, segons ha publicat el Medical British Journal, o destruir les fibres musculars cardíaques.

Estatines, aspirines, ibuprofens, antiàcids, antidepressius, hipoglucemiants… Molts d’aquests medicaments consumits crònicament no només no són saludables, sinó que poden afavorir que el cos no es recuperi o que encara empitjori més.

La fitoteràpia i els aliments ens ofereixen la possibilitat d’abordar els problemes de salut que puguem tenir amb més tolerància i seguretat; i els podem prendre durant força temps si cal (amb supervisió d’un professional).

Anem a pams. Si preneu antiàcids, substituïu-los per una cullera de postres de kudzú dissolta en una infusió de camamilla abans o després dels àpats o els medicaments que prengueu. Així, no interferim en nutrients importants com la vitamina E, imprescindible per, entre altres coses, millorar la salut ocular (cataractes o degeneració macular). La vista necessita antioxidants com la vitamina C, el zinc o el manganès, que activen enzims que frenarien l’evolució de la malaltia ocular (SOD, catalasa o glutatió peroxidasa). També necessitem W3 per frenar la degeneració i el Ginkgo biloba per potenciar la microcirculació ocular. Si els prenem tots dos, millorarà tot el sistema circulatori i se’n beneficiarà tot l’organisme.

Si parlem de deteriorament, hem de parlar de la memòria i de la capacitat del cervell. Disminuïm el consum de carn vermella per no fer pujar l’homocisteïna en sang, ja que augmenta el risc de tenir demència, accidents cerebrovasculars o cardíacs o fins i tot Alzheimer. Potenciem el consum de vitamines que neutralitzarien l’homocisteïna: B6 (aus de corral, llevat de cervesa, col arrissada o arròs integral), B9 (mongeta verda, alvocat, préssec ous del grup 0) i B12 (ous del grup 0, peix blau petit, quefir de cabra o marisc). Eviteu aliments que augmentin la glucosa excessiva en sang, ja que això perjudica la irrigació cel·lular i irrita les artèries: pa blanc, pasta refinada, brioixeria, sucre o refrescos. En canvi, hem de potenciar el consum del greix que necessita el cervell: la colina, que podem trobar en cacauets, soja, ous del grup 0, col arrissada i peix blau. És bo acompanyar aquests aliments o d’altres amb pebre i cúrcuma per evitar inflamacions i protegir la destrucció de neurotransmissors vitals per a la memòria, com l’acetilcolina. Fer exercici millora la memòria i la capacitat intel·lectual, com demostren molts estudis fets amb esportistes d’arreu del món.

A més, no hem d’oblidar el sistema renal, on hi ha la veritable fortalesa i energia del cos humà. Problemes renals com la hiperplàsia benigna de pròstata (HPB), infeccions renals o prostatitis poden afectar el sistema immune.

Si evitem estar grassos (evitar el gluten) i fem exercici, reduirem un 20% la possibilitat de tenir infeccions urinàries o HPB. És bo equilibrar la relació dihidrotestosterona-testosterona, ja que disminueix moltíssim les possibilitats de tenir HPB. Per fer-ho podem menjar cebes, bròquil, espinacs, mongeta verda, pebrot verd, julivert, cibulet, fonoll, taronja, nabius, poma, maduixa, magrana, pol·len o fajol; i beure te verd en comptes de cafè.

tercera edat cireres

I aprofitant que parlem del sistema immune, hi ha pocs virus i bacteris que no es vegin perjudicats pel consum de vitamina C (bio-acerola) o sucs verds amb llimona. També augmentaran el sistema immune els betacarotens, com els de la pastanaga, fulles verdes, crucíferes o pèsols germinats.

Vosaltres podeu triar si aneu per sempre més a la farmàcia per subvencionar els lobbies farmacèutics i cronificar la medicació que preneu, o subvencionar la vostra salut amb aliments, herbes i complements naturals que afavoreixin l’organisme per recuperar l’equilibri i l’energia necessària.

I ja que parlem de subvencionar, no seria just i lògic que l’Estat subvencionés (amb els impostos que paguem tots) la teràpia que doni més confiança i tranquil·litat a cadascú tal com passa en països seriosos on preval la salut del ciutadà i no la satisfacció de les empreses farmacèutiques?

Per acabar, us recordem la importància de beure aigua de qualitat (de mineralització molt dèbil o amb filtre si és de l’aixeta) fora dels àpats, fer combinacions d’aliments que potenciïn bones digestions (amanida o verdura primer i després proteïna o cereal integral amb llegum), prendre oli de gira-sol de primera premsada cru i combinar-lo amb el d’oliva (que sí que es pot cuinar), desconfiar dels additius alimentaris (són més verinosos del que semblen), mantenir-se actiu i exercitar la ment fent cursos de cuina, tallers de punt, ajudar en projectes socials, aprendre a jugar a escacs i sobretot fer exercici, que té beneficis inqüestionables (caminar, nedar, ballar o fer tai-txi), i finalment fer coses de manera diferent de com les solem fer: rentar-se les dents o cordar-se la camisa amb l’altra mà, agafar camins diferents per anar a la feina…

Espero i desitjo que amb aquests consells doneu molta guerra durant força temps.

Bibliografia

  • Pitchford, Paul.Sanando con alimentos integrales.Ed Gaia. 2009
  • Cousen, Gabriel. Alimentación consciente.Ed Epidauro 2011.
  • Couget, Corine.Los aditivos alimentarios. 1A Ed. 2008.
  • Dosiers de Thierry Souccar (ediciones de salut, nutrición y bienestar, SL.)
  • Uriarte, Xavier. Alimentación, neurología y alteraciones de la conducta. Ed. Mandala 2006.
  • Ody, Penélope.Las plantas medicinales.Ed Kindserley 1993.
  • Book, Robin. El poder curativo de los alimentos. 2A ED.1993

 

Article escrit per:

Marc-vergesMarc Vergés

Graduat en dietètica i nutrició i diplomat en nutrició humana per la Universitat de Barcelona. És especialista en dietoteràpia i en medicina naturista i, en concret, en ayurveda. Té també un màster en fitoteràpia.

amunt