L´especialista

Inici / L´especialista / Ecolife 2 de maig 2016

Patés vegetals: originalitat i sabor en la teva cuina quotidiana

Des de fa ja algun temps podem trobar a les botigues i herbolaris diferents gammes de patés vegetals com a alternativa saludable i deliciosa als patés tradicionals elaborats amb ingredients i derivats carnis.

Baba Ghanoush

Baba Ghanoush

Avui dia, la població no només està cada cop més conscienciada de fer una alimentació amb menys ingredients d’origen animal i menys processats, sinó amb aliments que, a més de sans i saborosos, siguin fàcils de fer servir i siguin versàtils a la cuina. Aquest és el cas dels patés vegetals.

Els patés vegetals són aliments en forma cremosa que, depenent dels ingredients que portin i la textura que tinguin, més o menys densa, es poden fer servir en diverses preparacions culinàries.

Com que s’elaboren amb ingredients d’origen vegetal, solen ser aliments més sans, equilibrats, nutritius, digestius i menys calòrics que els carnis.

Quins ingredients es fan servir per fer patés vegetals?

Solen ser els següents:

  • Llegums, com cigrons o llenties (com en l’hummus)
  • Llavors, com el sèsam o les pipes de gira-sol
  • Cereals, com el blat, l’arròs o la civada (o el midó que se’n deriva)
  • Fruita seca, com les ametlles, les nous o els pistatxos
  • Hortalisses, com la ceba, el porro, el tomàquet, el cogombre, el carabassó, l’espàrrec, l’albergínia, l’all, la carxofa, la pastanaga…
  • Fruits, com l’oliva (verda o negra)
  • Fongs, com els bolets i els xampinyons
  • Olis vegetals, com el d’oliva, gira-sol, sèsam o soja
  • Derivats de la soja, com el tofu
  • Espècies i plantes aromàtiques, com el pebre, la sal, la cúrcuma, el comí, l’anet, la farigola, el romaní, l’orenga, el julivert, el gingebre, la nou moscada, etc.

A sliced vegetables

Quins beneficis té consumir patés vegetals?

  • Són saludables, tenen propietats nutritives per a tothom (nens, adults, embarassades, gent gran, esportistes), excepte les persones al·lèrgiques a algun ingredient específic.
  • Tenen sabors molt agradables al paladar i, segons la combinació d’ingredients, molt originals.
  • Solen ser més lleugers que els d’origen animal, més digestius, i alguns són molt refrescants.
  • Com que són molt variats, ofereixen bona combinació amb altres aliments.
  • Permeten elaborar plats nous i diferents per sorprendre els nostres convidats.
  • La majoria es preparen amb ingredients procedents 100% de l’agricultura ecològica, fet que aporta qualitat, seguretat i confiança.
  • Com que tenen hortalisses com a ingredient principal, aporten quantitats interessants d’aigua, hidrats de carboni, fibra i minerals com el calci, el magnesi, el ferro o el sodi.
  • Els que contenen llavors, llegums i cereals aporten greixos de bona qualitat i proteïnes saludables sense colesterol, i ajuden a mantenir la línia i la salut cardiovascular.
  • Solen comercialitzar-se en envasos petits, com terrines monodosi que no necessiten conservació en fred fins que s’obrin.
  • La seva presentació és molt pràctica per emmagatzemar i per endur fora de casa.
  • És més econòmic comprar-los ja preparats, si no volem preparar-ne grans quantitats de manera casolana (si porten ingredients que costen més i no es conserven fàcilment a la nevera durant dies).

Sesame,flax and sunflower seeds

Com podem incloure a la nostra dieta els patés vegetals que ens ofereix el mercat?

Podem experimentar tastant els sabors diferents que ens ofereix el món del paté vegetal en combinacions variades:

  • Sucant-hi bastonets de pa, xips, nachos.
  • Untant el paté en torrades de pa.
  • Crudités de verdures: pastanaga, cogombre, carabassó, api… a bastonets, sucades en el paté.
  • Farcint verdures o pastes fresques.
  • Per acompanyar peixos, carns, verdures, com a salsa.
  • En amanides, broquetes de verdures i patates.
  • En entrepans i sandvitxos.
  • Farcint masses de pasta fullada, empanades.

I qualsevol altra opció que sembli saborosa!

Aquests plats sorprendran amics i familiars en aperitius, berenars, còctels i sopars lleugers. Us convido a tastar sabors tradicionals com el de l’hummus de cigró, i també sabors nous i deliciosos com els del paté de cogombre i anet, el paté de tomàquet i carabassó, el paté d’espàrrecs i ametlles o el paté de pistatxo i all negre.

Receptes amb ingredients mediterranis i sabors molt els nostres, elaborats de manera artesanal i amb productes 100% ecològics.

Sumeu-vos a la moda del paté vegetal, sumeu-vos a l’alta cuina en miniatura d’Ecolife Food.

Sara Gómez Marquina
Especialista en Teràpies Alternatives, Naturopatia i Nutrició. Fisioterapeuta
Col·laboradora d’Ecolife Food i Gerent del Club AV Natural Cantabria

amunt