L´especialista

Inici / L´especialista / Orthonat 2 de juny 2016

L’ashwagandha, el remei natural i ayurvèdic per reduir l’estrès

Coneixeu aquesta planta que neix a l'Índia, el Pakistan i Sri Lanka i que ajuda a disminuir l'estrès, l'ansietat, la depressió i a millorar la qualitat de vida en general?

L’ashwagandha o bufera somnífera (Withania somnifera) és coneguda per la medicina ayurvèdica des de fas milers d’anys (4.000 aproximadament), i ha estat utilitzada amb finalitats terapèutiques de manera efectiva durant generacions de metges ayurvedes.

És un arbust de la família de les solanàcies que creix principalment a l’Índia, el Pakistan i Sri Lanka. A l’Estat espanyol es troba a la zona mediterrània i al sud. La paraula ashwagandha prové del sànscrit i significa literalment ‘aroma de cavall’, a causa de l’olor característica de la planta, motiu pel qual es van associar ja des d’antic a aquesta planta propietats estimulants i vigoritzants. Per aquestes mateixes característiques i pel seu efecte antiestrès tan marcat hi ha qui s’hi refereix com el “ginseng de l’Índia”.

Encara que és estimulant i sedant, que són accions contraposades, la investigació moderna està donant la raó als usos tradicionals d’aquesta planta medicinal tan interessant

La bufera somnífera és un dels adaptògens més utilitzats per les seves virtuts saludables. Una planta o substància adaptògena és la que és capaç de modular i equilibrar diferents sistemes de l’organisme; energètic, nerviós i immunològic.

Hans Selye (1936) va utilitzar el terme “síndrome general d’adaptació”, per designar la resposta inespecífica de l’organisme davant tota demanda adaptativa produïda per estímuls negatius excessius. I el 1947, el científic rus Nicolai Lazarev, va encunyar el terme adaptogen per ser utilitzat amb normalitat. Per definició, l’adaptogen no ha de causar efectes secundaris (excepte en alguna ocasió que el pacient pren ansiolítics convencionals i pot tenir lleugera sensació de mareig), no causa addicció i transmet la “informació de supervivència” a qui la ingereix (són plantes molt resistents a situacions adverses i capaces de sobreviure en condicions dures), a més, transmet resistència física (3).

Posaré un exemple: una persona amb baixa energia o fatiga estacional o fins i tot abatiment, per motius emocionals –és a dir, situacions adverses–, podria caure en l’error d’usar cafeïna o ginseng coreà per superar aquest moment de “davallada” i adaptar-se tan bé com pugui a aquest període. El problema és que, amb això, l’organisme força molt, cansa les glàndules suprarenals i el sistema nerviós; per tant, a mitjà termini i a l’hora de reduir posteriorment la dosi dels estimulants energètics esmentats, arribarà l’etapa d’esgotament, o un procés gripal molt agut o, pitjor encara, una crisi d’ansietat.

L’avantatge d’utilitzar un adaptogen com l’ashwagandha, és que no esgota les glàndules suprarenals, ni sobreexcita el sistema nerviós, per la qual cosa pot ser presa per períodes més llargs sense témer la davallada o esgotament que segueix a una etapa d’estrès elevat. Dit d’una altra manera, millora l’homeòstasi de l’organisme (equilibri).

Ansietat i estrès

L’ashwagandha és útil per reduir l’estrès –entenent com a estrès els factors externs que rep una persona, als quals ha de respondre adequadament l’individu, activant els seus recursos de resposta.

Quan la capacitat de resposta està per sota dels factors externs, es desencadenen respostes fisiològiques adaptatives que provocaran símptomes negatius com ira, ansietat i depressió. Entre les respostes fisiològiques de l’organisme, hi ha un augment d’adrenalina en el primer moment per poder reaccionar amb rapidesa i poder escapar del perill (el que produeix estrès); si el perill és elevat i continu, entra en escena el cortisol segregat per les suprarenals, que aguditzarà i intensificarà encara més els mecanismes de fugida. Però si aquesta situació es manté i es continua segregant cortisol, hi haurà alteracions metabòliques (diabetis), cardiovasculars (hipertensió) o de resposta inflamatòria augmentada, entre d’altres (Mehta AK; Binkley P; Gandhi SS; Ticku MK; Indian J Med Res. 1991 , 94, 312-5.).

grafic2

El mecanisme de la bufera somnífera per reduir o regular l’estrès prolongat es produeix estimulant els receptors GABA (neurotransmissor inhibidor del sistema nerviós), produint un efecte de relaxació i augmentant la producció de dopamina (hormona del plaer), que en una situació d’estrès estarà molt disminuïda en sang. Els nivells baixos de dopamina indueixen a la depressió. Per tant, l’ashwagandha actuarà positivament en situació d’ansietat i depressió. (6).

grafic3

Imatge de www.engormix.com

L’estrès continuat altera també la microbiota i, amb això, el funcionament dels enteròcits i la permeabilitat intestinal; també afecta el sistema endocrí i la conducta alimentària, cosa que ens empeny a prendre aliments de baixa qualitat nutricional de tipus menjar escombraria o molt edulcorats per produir més grau de satisfacció i compensació davant situacions adverses. En resum, mengem perquè ens sentim malament i a més ho fem amb menjar escombraria. Això fa que el sistema immune es debiliti i ens posem malalts més fàcilment. Per aquesta raó, l’ashwagandha seria útil, ja que evitaria que arribéssim a aquesta situació i, si ja ens hi trobéssim, seria més fàcil sortir-ne.

No tots els extractes de bufera somnífera són iguals; els més potents estan extrets de l’arrel, que és on té principis actius (withanòlids) amb més efectes adaptògens i no de les fulles, amb més concentració però amb altres propietats.

L’extracte d’ashwagandha KSM-66 és un extracte potent, extret únicament de l’arrel, orgànic i amb molt poca quantitat de witaferina A (citotòxic), el més usat en els estudis publicats.

A l’Estat espanyol es pot trobar amb el nom d’Ortho Ashwagandha Plus, dels laboratoris Orthonat.

Força i resistència física

Segons un estudi en adults del 2015 (3), l’ashwagandha KSM-66, millora la resistència i qualitat de vida d’esportistes adults i sans; i també afavoreix l’augment de massa muscular i força (4).

Tal com es veu en les dades següents, la complementació amb 600 mg d’extracte d’arrel d’ashwagandha KSM-66 del grup control va millorar el volum muscular de cames i braços, respecte dels 600 mg de grup placebo (els dos grups feien taula d’exercici, però el grup d’ashwagandha va millorar més que el que prenia placebo).

grafic4

Fertilitat masculina

Una altra de les propietats d’aquesta planta ayurvèdica consisteix a millorar la infertilitat masculina (5). Concretament s’han vist estudis en què es millora l’oligospèrmia o disminució de la quantitat d’espermatozoides viables o fèrtils per poder fecundar l’òvul. És la primera causa d’infertilitat masculina.

Hi ha altres causes que poden produir problemes d’esterilitat (causes pretesticulars), alteracions hormonals per mal funcionament de la hipòfisi i nivells baixos de testosterona, estrès oxidatiu, mala alimentació i/o consum de tabac o alcohol.

La mala circulació pot ser un altre condicionant que cal tenir en compte en els problemes associats a disfunció erèctil i esterilitat; l’ashwagandha, milloraria la circulació general de l’organisme, fet que minimitzaria aquest efecte.

Tal com mostra el gràfic següent, la millora dels paràmetres que augmenten la fertilitat en l’home s’evidencia en un estudi en què es van administrar 3 càpsules de 225 mg cadascuna d’ashwagandha KSM-66, al dia, durant 12 setmanes.

grafic5

El volum del semen va augmentar en un 59% i va elevar el recompte d’espermatozoides en un 167%, amb més del doble de motilitat, és a dir amb més capacitat de moviment dels espermatozoides, i un augment de la testosterona del 17%.

També augmenta l’hormona luteïnitzant, que tant en homes com en dones és necessària per a una capacitat reproductiva més bona.

Millores cognitives; memòria i aprenentatge

Incrementa els receptors d’acetilcolina que milloren la memòria; així mateix la Whitania somnifera aporta colina, que facilita la formació d’acetilcolina, fonamental en la sinapsi neuronal. Té efecte neuroprotector pel seu poder antioxidant i antiperoxidatiu. Es recomana per evitar la degeneració neuronal, pèrdua sinàptica i formació de dendrites o terminals de les neurones, imprescindibles per a la recepció de neurotransmissors. (7, 8).

grafic6

Altres propietats

  • Preventiva i efectiva en tractaments per a determinats tipus de càncer. Efecte positiu de la witaferina A, que inhibeix cèl·lules tumorals al còlon. (9).
  • Millora de la sèrie blanca; citoquines, cèl·lules T, neutròfils i glòbuls blancs.
  • Capacitat antioxidant. Augmenta els antioxidants primaris; superòxid dismutasa, catalasa i glutatió peroxidasa. (Dhuley Jn; Ethnopharmacol 2007, 53-67.)
  • Millora les respostes antiinflamatòries. (Begum VH; Sadique j; Indian J Exp biol 1988 26, 877-882.
  • Pot millorar la disfunció sexual femenina. (10).
  • Efecte antienvelliment (en el model C. Elegans).

Aquestes i altres indicacions i propietats de la planta són degudes a la riquesa de les seves fulles, fruits i arrel, rics en saponines, flavonoides, esterols, terpenoides, alcaloides, glicòsids i sucres reductors, que la converteixen en una planta molt versàtil i polivalent.

Conclusió

En resum i tenint en compte els diferents graus de solidesa i evidència dels estudis publicats, i sense tenir en compte altres suposats beneficis que li atribueixen des de la medicina oriental, podem resumir les virtuts de la Withania Somnifera (Ortho Ashwagandha Plus (KSM-66)), en els següents:

  • Disminueix l’estrès, l’ansietat, la depressió i millora la qualitat de vida en general.
  • Millora la qualitat de l’esperma mitjançant l’augment de testosterona, el nombre d’espermatozoides, la motilitat i la libido.
  • Mostra un increment en la resistència cardiorespiratòria en atletes, així com la força muscular i la grandària del múscul.
  • Millora la disfunció sexual femenina.
  • Immunomoduladora.

Ortho Ashwagandha Plus conté 600 mg de KSM -66 (ashwagandha) i està complementada amb 10 mg de SOD B (superòxid dismutasa) per fer sinergia, ja que aquesta última és l’antioxidant primari per excel·lència, l’únic capaç de contrarestar l’anió superòxid (O2-), que és el radical més perjudicial per a la salut.

Els estudis amb la SOD B que conté Ortho Ashwagandha Plus mostra que, tal com veiem en el gràfic següent, millora el rendiment físic, millora l’estrès, millora el son, augmenta la capacitat física i, com a conseqüència, millora la motivació i vitalitat de qui el pren, amb un augment de l’expectativa de vida, per la qual cosa és l’extracte de KSM-66 la versió més eficaç per obtenir resultats.

L’interès i virtuts que té aquesta planta requereixen més estudis per continuar optimitzant-ne l’ús i indicacions.

Efectes adversos i contraindicacions

Diarrees i malestar gastrointestinal; s’ha d’informar el metge si hi ha úlcera o alteració de la tiroide. No es pot prendre en l’embaràs i cal tenir en compte que pot interactuar amb el Piper methysticum, la valeriana i l’hipèric o herba de Sant Joan. Pot disminuir els efectes dels immunosupressors.

 

marc Vergés petitaMarc Vergés

Dietista-nutricionista i fitoterapeuta

 

Bibliografia

  1. J Ethnopharmacol 2001 abril; 75 (1) :1-4 – El efecto de los extractos acuosos de Cynomorium coccineum y Withania somnífera en el desarrollo testicular en ratas Wistar inmaduros. – Abdel-Magied EM, Abdel-Rahman HA, Harraz FM.
  2. Indio, J Exp Biol 2000 Jun; 38 (6) :607-9 – hipoglucémico, efecto diurético y hipocolesterolémico de la hierba mora mayor (Withania somnífera, Dunal) raíz. – Andallu B, Radhika B. – Departamento de Ciencias del Hogar, Sri Satya Sai Instituto de Estudios Superiores, Anantapur 515001, India.
  3. Choudhary B, Shetty A, Langade DG. Efficacy of Ashwagandha(Withania somnifera [L.] Dunal) in improving cardiorespiratory endurance in healthy athletic adults. Ayu. 2015;36(1):63-68. doi:10.4103/0974-8520.169002.
  4. Wankhede S, Langade D, Joshi K, Sinha SR, Bhattacharyya S. Examining the effect of Withania somniferasupplementation on muscle strength and recovery: a randomized controlled trial. Journal of the International Society of Sports Nutrition. 2015;12:43. doi:10.1186/s12970-015-0104-9.
  5. Ambiye VR, Langade D, Dongre S, Aptikar P, Kulkarni M, Dongre A. Clinical Evaluation of the Spermatogenic Activity of the Root Extract of Ashwagandha (Withania somnifera) in Oligospermic Males: A Pilot Study. Evidence-based Complementary and Alternative Medicine : eCAM. 2013;2013:571420. doi:10.1155/2013/571420.
  6. Chandrasekhar K, Kapoor J, Anishetty S. A Prospective, Randomized Double-Blind, Placebo-Controlled Study of Safety and Efficacy of a High-Concentration Full-Spectrum Extract of AshwagandhaRoot in Reducing Stress and Anxiety in Adults. Indian Journal of Psychological Medicine. 2012;34(3):255-262. doi:10.4103/0253-7176.106022.
  7. Scientific Basis for the Therapeutic Use of Withania somnifera (Ashwagandha): A Review Lakshmi-Chandra Mishra, MD (Ayur), PhD, Betsy B. Singh, PhD, Simon Dagenais, BA.
  8. Kuboyama T, Tohda C, Komatsu K, Efects of Ashwagandha (roots of Withania Somnífera) on neurodegenerative diseases. Biol pharm Bull. 2014;37(6);892-7.
  9. Choi BY, Kim B-W. Withaferin-A Inhibits Colon Cancer Cell Growth by Blocking STAT3 Transcriptional Activity.Journal of Cancer Prevention. 2015;20(3):185-192. doi:10.15430/JCP.2015.20.3.185.
  10. Dongre S, Langade D, Bhattacharyya S. Efficacy and Safety of Ashwagandha (Withania somnifera) Root Extract in Improving Sexual Function in Women: A Pilot Study.BioMed Research International. 2015;2015:284154. doi:10.1155/2015/284154.

amunt