L´especialista

Inici / L´especialista / QBio 7 de juliol 2015

Amb què unto el pa? Amb verdures!

Tot i ser la base de la dieta saludable, les verdures desperten sovint la falsa percepció de ser difícils d'incloure en l'esmorzar, en el berenar o en els menús dels dies de festa. I llavors arriben els sucs verds, les mousses i els patés vegetals per desmentir-ho.

paté vegetal

El despertar en el món de l’alimentació saludable acostuma a ser un procés gradual, de vegades lent, però normalment constant. La majoria vam començar amb petits canvis en la nostra alimentació i, en descobrir els enormes beneficis generats, ens vam atrevir a anar una mica més enllà, a afegir nous aliments menys comuns i a retallar la llista de tots aquells més tradicionals que abans fonamentaven la base de la nostra dieta. En definitiva, a deixar de pensar que menjar bé vol dir menjar de tot i a apostar per una alimentació més neta i sana.

Les verdures són la base de la piràmide alimentària de totes les dietes saludables

Però no sempre és tan fàcil. Menjar bé implica un replantejament diari de què ens fiquem a la boca, quin n’és l’origen i quin recorregut ha fet des de l’hort fins a casa nostra. I com podem tenir la garantia que els productes que consumim compleixen amb els estàndards de qualitat i de sostenibilitat ecològica? A priori, tenim tres grans opcions: conrear nosaltres mateixos el nostre hort, consumir productes directament d’un productor o d’una cooperativa de confiança o bé apostar per una bona marca que compleixi les exigències del segell ecològic.

A partir d’aquí, de dietes saludables n’hi ha moltes i de tot tipus: Paleo, vegetarianes, veganes, crudiveganes, flexitarianes, macrobiòtiques, ayurvèdiques, etc. Encara que puguin tenir punts contradictoris entre elles, totes les dietes saludables tenen un denominador comú: les verdures com a base de la piràmide alimentària.

Cal menjar verdura!

Per esmorzar, per dinar i per sopar. Les verdures han de formar part de la nostra dieta de manera predominant, especialment les de fulla verda, que són les que tenen més densitat nutricional i les que més ens ajuden a prevenir i a curar malalties, a cremar greixos, a eliminar toxines i a alcalinitzar l’organisme.

Però, com ho fem? En general, incloure-les a l’hora de dinar o de sopar és molt fàcil: només cal augmentar el consum d’amanides amb aliments crus, de cremes de verdures o de minestres escaldades, al vapor o al forn (fent una atenció especial als temps i a la temperatura de cocció, ja que si superem els 40º eliminarem part de les propietats dels aliments, que sí que es conserven en cru).

El gran repte, per a molts, està en l’esmorzar i en els menús dels dies de festa, ocasions en què, molt sovint, ens deixem portar per la comoditat de certs productes processats com les melmelades carregades de sucres, els patés plens de sal i baix contingut proteic, les cremes de cacau plenes de greixos i sucres o els embotits de baixa qualitat. Tres tipus d’aliments que hauríem de desterrar de la nostra dieta, llevat que siguin de procedència ecològica i de qualitat alta.

Com incloure verdures en l’esmorzar, en el berenar i en els menús dels dies de festa?

Una molt bona opció per començar el dia amb bon peu podrien ser els sucs verds o els liquats de fruita i verdura. Aquests còctels de vitamines i de minerals ens ajuden a oxigenar la sang, a regular el trànsit intestinal i a retardar l’envelliment, a més de proporcionar-nos una injecció d’energia saludable que ja voldria aconseguir el cafè.

Si el suc no ens ve de gust a primera hora del matí o sentim la necessitat de mastegar alguna cosa, també podem emportar-nos algunes fruites o verdures crues per menjar com si fossin un snack, com les pastanagues, les pomes, els plàtans, etc. O bé optar per púdings amb llets vegetals i llavors com la chía o cereals com la civada o el mill.

Les 6 combinacions de mousses veganes i sense gluten de Farm Vegetables d'Allos

Les 6 combinacions de mousses veganes i sense gluten de Farm Vegetables d’Allos

I per untar?

Si el que trobem a faltar és un bon condiment vegetal per a entrepans o torrades, l’oferta tampoc és escassa:

  • Podeu provar de fer la vostra pròpia melmelada sense sucre a còpia de, per exemple, maduixes, dàtils i llimona.
  • Purés de verdures com la famosa bava Ganush (puré àrab d’albergínia amb tahina, llimona, all i comí), de pastanaga amb gingebre, etc.
  • Mousses de verdures ja preparades i a punt per consumir: sempre ecològiques i d’una marca de confiança, amb un contingut important de verdures fresques (ho notareu en la textura −més densa o amb trossets−, i en el gust −més fresc i intens−, com la gamma de mousses vegetals Farm Vegetables que Allos acaba de presentar al mercat, amb un 68 % de verdures. Distribuïdes en exclusiva per Qbio, a més de ser delicioses, són còmodes i pràctiques, una bona opció per combinar amb pa, coques, canapès, pasta i qualsevol altra idea quan no tenim temps o ganes de ficar-nos a la cuina.
Marta Costa

Marta Costa
Periodista i Postgrau en Comunicació Alimentària.
Coordinadora de continguts d'Etselquemenges.
mcosta@etselquemenges.cat

amunt