L´especialista

Inici / L´especialista / QBio 11 de novembre 2015

Porridge d’amarant: energia saludable per a tot el matí

Si sou esportistes, estudiants, teniu un gran desgast físic o intel•lectual, treballeu en horari intensiu i heu de menjar tard o, senzillament, sou dels que tenen molta gana al matí, us convé un esmorzar energètic, saciant, saborós i saludable . Heu tastat el porridge d’amarant? És ric en fibra i en carbohidrats, cosa que us farà rendir activament durant hores.

Porridge Ets_Soy

Si hi ha una assignatura pendent en el món de l’alimentació saludable aquesta és, sens dubte, l’esmorzar. Quan comencem a cuidar-nos i a escollir de manera conscient què ens posem a la boca, ja sigui empesos per necessitats de salut o simplement per ganes de menjar millor, sovint ens en sortim amb el menjar i amb el sopar però l’esmorzar el donem gairebé per impossible. El “no tinc temps”, el “ja cuino bastant” o el “necessito un esmorzar que m’ompli per poder arribar al dinar i aguantar tot el matí sense morir-me de gana” són algunes de les falses creences que molts tenim sobre l’esmorzar saludable. I és que esmorzar saludablement mai hauria d’equivaler a passar gana.

Els esportistes, la gent que té molt desgast físic o intel·lectual durant el matí, els estudiants, les persones que fan horaris intensius i que han de menjar tard o, senzillament, tots aquells que necessiten un esmorzar energètic i saciant i que, alhora, volen esmorzar de manera sana, no estan condemnats ni al clàssic entrepà ni a passar gana.

En qualsevol d’aquests casos, i sempre que no hi hagi problemes d’intoleràncies, al·lèrgies o diferents sensibilitats, el porridge de cereals amb llet ecològica o beguda vegetal pot resultar una gran opció.

L’amarant es considera un superaliment gràcies al seu alt valor nutritiu, el seu aprofitament integral, la brevetat del seu cicle de cultiu i la seva capacitat de créixer en condicions adverses

Quins ingredients poso al meu porridge saludable?

Primera gran pregunta. És molt important seleccionar els ingredients que millor ens convinguin, sempre segons les nostres necessitats. Per exemple, si tenim problemes d’acidesa, de reflux o de gasos, és aconsellable evitar la barreja de cereals amb fruita, ja que pot resultar més indigest.

¿I quins cereals? Els més comuns són els de flocs de civada, el mill o l’arròs, però en l’article d’avui volíem presentar-vos un gra molt adequat per fer porridge i que potser us ha passat desapercebut malgrat les seves bones qualitats nutricionals: l’amarant.

L’amarant, el gran secret dels inques

L’amarant va ser una de les primeres plantes cultivades per l’home i era conegut pels inques com un aliment amb poders sobrenaturals. Altres cultures com els asteques o els maies també la conreaven i consumien i fins i tot la van arribar a considerar una planta sagrada. Actualment, no només està present en països on el seu consum és tradicional, com Mèxic, Perú o Bolívia sinó que, gràcies al redescobriment de les seves propietats, el consum s’ha expandit per la resta del món.

L’amarant és ric en lisina, un aminoàcid essencial per al nostre organisme que només podem obtenir a través de l’alimentació i que es troba en menor proporció a la resta de cereals. És ric en fibra, vitamines A i C així com silici i magnesi, minerals imprescindibles per fixar el calci als ossos de forma efectiva. Posseeix un alt contingut proteic, aproximadament del 16 %, i la seva combinació amb altres cereals com la civada o l’espelta constitueix una font de proteïnes vegetals inigualable, ideal per a vegetarians, vegans i esportistes.

No conté gluten, per la qual cosa és apte per a celíacs o persones que volen evitar el gluten, i té un baix contingut en greix (9 %), a més d’un elevat contingut en zinc i ferro, base nutricional ideal durant l’embaràs.

Actualment, es considera un superaliment gràcies al seu alt valor nutritiu, el seu aprofitament integral, la brevetat del seu cicle de cultiu i la seva capacitat de créixer en condicions adverses.

HI ha alguna cosa millor que començar el dia amb una bona dosi d’energia, fibra i proteïnes?

porridge_ok

Els nous porridges d’amarant d’Allos

Allos, reconeguda marca alemanya de productes d’alimentació ecològica, acaba de treure al mercat una nova gamma de porridges d’amarant amb quatre versions:

  • La bàsica: amb civada integral, amarant, ametlles i llavors de lli, amb un toc suau de vainilla.
  • La de te matcha (amb totes les propietats antioxidants d’aquest te verd): amb farinetes de civada integral, flocs integrals d’espelta, amarant inflat i trossets de poma i ametlles.
  • La de moringa: amb flocs d’espelta integral, amarant inflat, el superaliment moringa (de grans propietats remineralitzants i antibacterianes), trossets de plàtan i nabius vermells.
  • La de chía: amb farinetes de civada integral, llavors de chía, flocs d’espelta integrals, amarant inflat i trossets d’ametlla i poma. És el porridge més proteic de la gamma.

Els nous porridges d’amarant d’Allos estan distribuïts a Espanya i Portugal per Qbio i els podreu trobar en botigues especialitzades i herbolaris.

Marta Costa

Marta Costa
Periodista i Postgrau en Comunicació Alimentària.
Coordinadora de continguts d'Etselquemenges.
mcosta@etselquemenges.cat

amunt