L´especialista

Inici / L´especialista / Salud viva 17 de novembre 2016

Descobreix les antocianines, un pigment amb gran poder antioxidant

Sabíeu que els colors dels aliments ens indiquen quin tipus de pigment hi predomina? El color ataronjat de la carbassa és gràcies als carotens; el verd del julivert, a la clorofil·la, i el lila de la col llombarda, a les antocianines. Per aquest motiu és important incloure verdures, hortalisses, fruites i tubercles de colors diferents, que ens proporcionin una gran varietat de pigments a la dieta, ja que cada un aporta beneficis diferents per a la salut.

Pastanaga morada

Les antocianines, responsables de les tonalitats vermelles, blaves i liloses, són un tipus de flavonoides molt interessants perquè tenen un poder antioxidant extraordinari.

Entre altres propietats, trobem:

  • Protegeixen els capil·lars de la retina; tenen un paper beneficiós per a la vista.
  • Ajuden a reforçar el sistema cardiovascular.
  • Tenen un efecte antioxidant potent.
  • Són antivirals; ajuden a combatre refredats, infeccions i al·lèrgies.
  • Tenen propietats anticancerígenes.

Aquests pigments els contenen la col llombarda, els nabius, la magrana, el raïm negre, les cireres, les móres o la remolatxa. Fruites i hortalisses que podem trobar fàcilment a casa nostra. Però també hi ha varietats d’aliments que aquí no trobem i que poden ser molt interesants: el moniato lila, el blat de moro lila o l’açaí.

La casa de superaliments Salud Viva ens posa a l’abast molts d’aquests productes que contenen antocianines en forma de pols per tal que els puguem afegir als plats i dotar-los de grans propietats antioxidants. A més, tots són crus, orgànics i sense pesticides.

El moniato lila (Murasaki-Imo)

És un tubercle típic del Japó, concretament d’Okinawa, una regió amb la proporció més gran de persones centenàries del món. El Murasaki-Imo forma part de la seva alimentació i està considerat un aliment medicinal. És molt ric en antocianines, que li confereixen propietats terapèutiques que poden ajudar a disminuir el risc de càncer de còlon, però també en betacarotens (precursors de la vitamina A), que ajuden a nodrir els cabells, la pell i els ulls. Conté vitamines C i del grup B (B2, B3, B5, B6 i B9), i minerals com el potassi, fòsfor, magnesi, calci, coure, ferro i el zinc. A més, com tots els tubercles, és ric en hidrats de carboni de qualitat i en fibra, que ens aporten energia a llarg termini i ens sacien.

El blat de moro lila

És una varietat de blat de moro originària del Perú i cultivada a les valls dels Andes des de fa mil·lennis. És un superaliment per la gran potència nutritiva que té gràcies als compostos fenòlics i antocianines que conté, que protegeixen les membranes de les cèl·lules i l’ADN dels efectes oxidatius dels radicals lliures. Té, doncs, un gran efecte antioxidant. A més, també ajuda a enfortir el sistema immunitari, a reduir el colesterol, a augmentar el fluix sanguini i a reduir el risc de desenvolupar malalties cardiovasculars.
magrana

 

La magrana

És una fruita amb molta aigua que és una gran font de vitamines (provitamina A, vitamina C i vitamines del grup B) i minerals (potassi, calci i magnesi). A més, conté substàncies com les antocianines, polifenols, àcids orgànics i tanins que li confereixen una acció antioxidant molt potent. És una fruita recomanada a l’hora de combatre l’envelliment i certs tipus de patologies, ja que els àcids orgànics (com l’àcid cítric i màlic) li atorguen qualitats antisèptiques i antiinflamatòries. A més, pot ser un gran aliat en cas de reflux gastroesofàgic, hèrnia de hiat i cremor estomacal.

D’acord amb l’Associació d’Estats Units d’Urologia, la magrana pot ajudar els homes amb càncer de pròstata ja que té molts antioxidants i substàncies vegetals.

La magrana en pols de Salud Viva està feta amb tota la fruita sencera, fins i tot la pell, on hi ha els nutrients fitoquímics principals.

L’açaí

És un petit fruit de color porpra fosc que ens pot fer pensar en el raïm negre o els nabius i està carregat d’una gran riquesa de nutrients.

Destaca sobretot perquè conté molts antioxidants, com les antocianines, que ens ajuden a desintoxicar l’organisme i a combatre els radicals lliures. També es considera un superaliment perquè conté força àcids grassos essencials omega-3, 6 i 9, proteïna, fibra i esterols vegetals, que ens ajuden a mantenir una bona salut del cor i del tracte intestinal. A més, té vitamines C, E, A i del grup B, i minerals com el potassi, calci, coure, magnesi i zinc.

Suc de remolatxa

Recepta i foto: Elka Mocker

Suc de remolatxa

És una hortalissa rica en sucres i midó que resulta molt remineralitzant gràcies a la gran varietat de minerals que té, com el coure, el ferro, el magnesi, el potassi, el sodi i el silici. A més, també aporta folats, que ajuden a combatre malalties cardíaques i anèmia, així com altres vitamines del grup B (B1, B2, B3 i B6) i vitamina C.

La remolatxa té grans quantitats d’antioxidants, com la betanina i les antocianines, que ens ajuden a bloquejar els radicals lliures i, per tant, ens ajuden a prevenir malalties cardiovasculars, alguns tipus de càncer, malalties degeneratives i l’envelliment.

Gina Estapé

Gina Estapé
Dietista, creadora del blog myhealthybitesblog.com i graduada en Publicitat i relacions públiques
gestape@etselquemenges.cat

amunt