poma_734

Sovint sentim a dir que augmentar el consum de fruita i verdura és important per millorar la salut en general i mantenir el pes a ratlla. Per aquest motiu, algunes campanyes de publicitat recents s’han centrat a recordar-nos la importància de menjar algunes porcions de fruita i verdura cada dia.

Tot i que optar per la fruita i la verdura tingui més beneficis per a la salut que consumir altres tipus d’aliments, hi ha diversos estudis que assenyalen que el criteri principal que ens fa decidir per un producte o un altre és el sabor, el gust, més que no pas si és sa o si ens farà perdre pes. Aquests són aspectes que deixem en un segon pla quan es tracta de menjar.

La importància de presentar els aliments

Això pot fer pensar que si a l’hora de promocionar un producte només se’n destaquen els beneficis per a la salut, potser obtindrem l’efecte contrari, que la gent es decanti per opcions menys saludables. De fet, diferents experiments han observat que com més creiem que un aliment és bo per a la salut, més creiem que no tindrà bon gust, i el plaer de menjar-lo serà més petit.

Per comprovar aquesta hipòtesi, científics de la Universitat de Cambridge van fer un estudi per veure si en posar una etiqueta que destaqués el bon gust d’una peça de fruita feia que fos més escollida que altres aliments. Ells partien de la idea que si en destacaven el bon gust, per exemple, podrien fer que l’escollís més gent, mentre que si només la presentaven com una opció saludable seria menys escollida.

També partien de la base que posar una etiqueta a un aliment, sigui una peça de fruita o una barreta de xocolata, afavoreix l’associació que els consumidors fem entre la peça de fruita que porta l’etiqueta i la propietat d’aquell aliment que està escrita a l’etiqueta. Per tant, si escollim una peça de fruita que té una etiqueta que diu saludable, l’escollirem perquè realment percebem que tindrà bon gust.

Per veure si les seves idees anaven per bon camí, els científics de Cambridge van escollir 471 participants a través de la plataforma Amazon Mechanical Trunk que van accedir, voluntàriament, a prendre part en una enquesta en línia sobre menjar. Els participants havien de seleccionar les opcions que preferien d’un menú senzill. Podien triar entre dos entrepans diferents, dues begudes de llauna i dos postres. A través de la pantalla podien veure una imatge de cada una de les dues opcions i llegir-ne una descripció.

Els dos entrepans i les dues llaunes de beguda eren totes dues opcions molt saboroses però no massa saludables. Per exemple, podien escollir entre dues llaunes d’una beguda ensucrada, una de Coca-Cola i una de Mountain Dew.

pasteles_planet_organic

I per postres?

En canvi, les opcions que es podien escollir per postres eren molt diferents entre si, una barreta de xocolata o una poma. I estava fet expressament, ja que aquesta era l’opció que els científics volien estudiar. Els participants a l’estudi es van dividir en cinc grups i a cada grup se li va presentar una poma que portava una etiqueta diferent. En cada una de les etiquetes hi havia escrit un o dos adjectius per qualificar-la. Una etiqueta deia només “Poma”; una altra deia “Poma saludable”; una altra “Poma saborosa”, i les últimes deien “Poma saludable i saborosa” i “Poma saborosa i saludable”.

Es van fer preguntes a tots els participants per descartar de l’estudi aquells a qui d’entrada ja no els agradessin gens ni les pomes ni les barretes de xocolata (i que, per tant, no les escollirien mai, portessin l’etiqueta que portessin). I també per saber si els preocupava el pes o si estaven fent alguna dieta per perdre’n.

Resultats

Del grup que podien escollir entre la barreta i la poma amb l’etiqueta “Poma”, un 50 % van escollir la poma. Una proporció semblant van escollir la “Poma saludable” (50,5 %) i la “Saborosa” (52 %). Ara bé, les pomes que portaven una etiqueta amb dos adjectius van ser escollides per més gent. Concretament, la “Poma saludable i saborosa”, per un 65,9 % de la gent, i la “Poma saborosa i saludable”, per un 62,4 %. A més, el model de regressió per passos utilitzat va identificar el fet de percebre la poma com a saborosa com el factor que influïa més en l’elecció.

És a dir, segons aquest estudi, el fet de posar etiquetes que combinessin els qualificatius de saborós i saludable per descriure la poma feia que fos una opció més escollida, per sobre de la barreta de xocolata. Més que si no es posava cap etiqueta. Sorprenentment, no va passar el mateix quan la poma només portava l’etiqueta “Saborosa”.

Els científics van creure que les etiquetes que combinaven dos adjectius van aconseguir millors resultats perquè, en veure les dues qualitats juntes de la poma, als participants els va venir al cap simultàniament la idea de salut i bon gust i aquesta és una associació que funciona, sobretot, amb aliments saludables, ja que habitualment no els veiem com el menjar més saborós.

Aquests resultats suggereixen que potenciar aquesta associació entre salut i bon gust en el cas dels aliments que contribueixen a mantenir un bon estat de salut pot ajudar que els consumidors els escullin més. Ho haurien de tenir en compte les empreses d’alimentació saludable a l’hora de promocionar els seus productes?

Font:

Forwood, S.E; Walker, A.D.; Hollands, G.J.; Marteau, T.M. (2013). “Choosing between an Apple and a Chocolate Bar: the Impact of Health and Taste Labels”. PLoS ONE 8(10).

Meritxell Costejà

Llicenciada en Ciències Ambientals, Doctora en Política Ambiental i Professora de Ioga.