L´especialista

Inici / L´especialista / Núria Roura 6 d'octubre 2014

4 hàbits senzills per millorar la teva salut

Vols canviar el teu estil de vida i alimentació però no saps per on començar? Amb aquests 4 senzills hàbits saludables et serà molt més fàcil. Només cal començar a fer canvis a poc a poc i incorporar petits detalls que, a la llarga, són els que marquen la diferència.

Teniu ganes de fer canvis en l’estil de vida i alimentació, però teniu tanta informació que no sabeu per on començar? Teniu poc temps per cuinar, però voldríeu menjar més saludable? Teniu la sensació que cuidar-vos i menjar bé és massa complicat? Doncs millorar la salut a través de l‘alimentació i un estil de vida saludable és molt més fàcil del que sembla; tot és qüestió de començar a fer canvis a poc a poc i d’incorporar petits detalls que, a la llarga, són els que marquen la diferència.

Un organisme sa és el que té un pH de la sang alcalí (el contrari de l’acidesa) i lliure de toxines. És important, doncs, incorporar hàbits que ajudin a alcalinitzar la sang, desintoxicar, depurar, a no generar més residu tòxic dins del cos i també, i molt important, que tinguin cura del cos emocional, mental i espiritual. No importa la dieta –vegetariana, macrobiòtica, crudivegana, omnívora, flexitariana, paleo…–, incorporar els hàbits que trobareu a continuació us farà, sens dubte, unes persones més saludables. Són tan efectius que, si els seguiu, experimentareu beneficis immediats i us donaran l’empenta i la guia per continuar.

  1. Començar el dia amb una bona rutina

Iniciar la jornada tenint cura del cos i el benestar permet continuar el dia alineat amb aquest propòsit. Cal que cadascú trobi la rutina matinera saludable que li agradi i gaudeixi, com podria ser aquesta:

  • Fer una neteja de boca per eliminar les toxines que s’acumulen a la llengua. Només cal un netejador de llengua (es pot trobar a Biospace), i cada matí, després de llevar-se, passar el netejador per la llengua sense fer força fins que ja no aparegui cap residu blanc (les toxines). Clicant en aquest vídeo veureu com es fa.
  • Prendre un got d’aigua a temperatura ambient en dejú. Hidratar-se després del dejuni de la nit en comptes de començar amb un menjar sòlid i consistent és importantíssim, ja que el cos ha de rebre aliment sòlid a poc a poc.
  • Netejar el cos en sec amb un raspall (es pot trobar a Biospace). És una rutina que millora la circulació sanguínia i l’eliminació de toxines, així que permet expulsar els tòxics del cos més ràpidament. Tenir el cos lliure de toxines és sinònim de salut i el punt de partida per començar un estil de vida més saludable.
  • Beure un got d’aigua tèbia amb el suc de mitja llimona o una de sencera (vigileu de no posar la llimona quan l’aigua està calenta per no matar la vitamina C; un truc és afegir aigua a temperatura ambient a l’aigua calenta i, després, el suc de llimona).
  • Fer una dutxa de contrast (aigua freda-aigua calenta) és una bona manera d’augmentar la resposta immune del cos, la circulació limfàtica i sanguínia, i d’estimular el sistema nerviós. Un sistema immune sa és vital per poder lluitar contra les toxines, els virus, i allunyar-se de les malalties.
  • Preparar un suc o batut verd, o bé una crema de cereals i una tassa de miso, per exemple. Llegiu aquest article sobre l’esmorzar ideal i aquest altre sobre els sucs i els batuts verds i experimenteu fins que trobeu els que més us agradin i s’ajustin a les vostres necessitats.
  1. Fer sopars lleugers i d’hora, amb verdura i sense carn

Sopar fort a les deu de la nit ha de començar a formar part del passat o ha de ser un fet puntual, perquè té efectes negatius com ara: poca energia l’endemà al matí i, per tant, necessitat de cafè i de dolç durant el dia; bloqueig i inflamació del fetge i, per consegüent, un organisme intoxicat, àcid i propens a emmalaltir; acumulació de greix, perquè a partir d’aquesta hora ja no es cremen les calories ingerides; problemes per dormir i descansar bé i, per tant, per reparar les cèl·lules, per la qual cosa hi ha un rendiment mental i físic baix; tendència al restrenyiment perquè no se segueix el rellotge biològic i tampoc es deixa que el fetge faci a la nit les funcions de desintoxicació com decidir què es queda i què elimina; i, a sobre, com que ja és tan tard, o bé s’arriba a l’hora de sopar amb massa gana o bé es fan berenars inapropiats buscant energia per aguantar fins al moment de poder sopar. Val més que, si a les set de la tarda teniu gana, ho aprofiteu per sopar i, si més tard teniu un budell buit, mengeu alguna poma o carbassa al forn, per exemple, que són fàcils de pair i a més us relaxarà. No és aconsellable consumir carn a la nit perquè és difícil de digerir, no té fibra, genera molt residu tòxic i acidifica l’organisme. A la secció “Què sopo”, podeu trobar idees de receptes lleugeres, a base de verdura i 100% saludables.

NR_espaguetis calabacin final

  1. Moure el cos

Hi ha moltes opcions per mantenir el cos en moviment: quedar amb un amic per anar a caminar, a córrer o amb bici; fer exercicis a casa seguint el videoblog d’algun entrenador (n’hi ha de ioga, Pilates, exercicis funcionals, etc.); anar a peu a la feina o, com a mínim, una part del recorregut; pujar i baixar a peu totes les escales que trobeu; anar a jugar amb els fills al parc; fer classes de ball, o també fer spinning o alguna activitat dirigida al gimnàs. És important trobar un exercici físic que us agradi, us motivi, us faci sentir bé i s’ajusti a les vostres necessitats i estil de vida; així us vindrà de gust fer-lo i aconseguireu crear un hàbit.

  1. Viure la vida amb mentalitat mindfulness

Això vol dir menjar, respirar, treballar, cuinar, parlar, llegir, escoltar, relacionar-se amb la gent, etc. amb consciència plena del moment present. Una actitud mindfulness permet posar tota l’atenció a l’”aquí” i l’”ara”. Quan s’és en el moment present no hi ha espai per a la preocupació, l’estrès, la por o l’ansietat. Això aporta tants beneficis o més que una alimentació correcta, ja que una ment tranquil·la ajuda a ser conscient de les necessitats reals del cos i a deixar enrere hàbits d’alimentació perjudicials que, en lloc de nodrir, fan posar malalt. Es pot començar per fer cinc respiracions mindfulness abans de cada àpat i també quan ens llevem i/o abans d’anar a dormir. Per fer-ho, cal posar-se ben còmode assegut o estirat, tancar els ulls i posar el focus d’atenció entremig, concentrar-se i escoltar les respiracions mentre s’inhala per omplir l’abdomen i s’exhala per buidar-lo al màxim. Fent cinc respiracions d’aquests, ben lentes i profundes, notareu com la ment es va buidant i allibera tensions, pors, estrès, angoixa i preocupacions, i en canvi, sentireu pau i tranquil·litat.

Ja veureu com, incorporant aquests quatre hàbits, començant pel que vulgueu i afegint els altres a poc a poc i al vostre ritme, notareu com us millora la salut. Recordeu que no hi ha pressa, que és millor fer aquest procés de cuidar-se pas a pas i gaudint-lo al màxim.

Núria Roura

Núria Roura
Coach de salut per l’Institute for Integrative Nutrition de Nova York. És autora del llibre Detox SEN. Acompanya les persones a fer canvis d'hàbits profunds i progressius a través de retirs, acompanyament individual, programes en línia, formació i conferències. Comparteix el seu camí de sanació per inspirar a viure i menjar sense culpa, ansietat, culpabilitat ni etiquetes. www.nuriaroura.com
nroura@etselquemenges.cat

amunt