L´especialista

Inici / L´especialista / Núria Roura 7 de juliol 2014

Sis consells per viatjar sense deixar de menjar saludable

La Núria Roura ens explica com viatjar de manera saludable a través de cercadors de restaurants i allotjaments veggies de tot el món.

viatjar

S’apropen les vacances d’estiu i, per tant, el moment de visitar destins nous, menjar fora més sovint del que ho fem habitualment i de fer-ho a llocs totalment desconeguts. Quan comencem a menjar més saludable i a ser conscient que hi ha certs aliments que digerim més bé que uns altres, o que uns ens donen energia i d’altres ens la treuen, no volem renunciar a aquest benestar físic durant els viatges; fins i tot el contrari, ja que volem trobar-nos el màxim de bé per gaudir de tots i cadascun dels moments de les vacances.

Quan cuidar-se és una prioritat és inevitable pensar el destí de viatge en termes de nutrició i salut també; com a mínim en el meu cas és així. Això no vol dir deixar d’anar a països o ciutats pel fet que no hi hagi opcions saludables de menjar –que de fet, n’hi ha a tot arreu–, sinó que es tracta de tenir en compte algunes coses. Així, el que podria semblar una limitació o un inconvenient, que és seguir una sèrie de passos a l’hora d’organitzar un viatge i també un cop arribats al destí, passa a ser un hàbit més que integrem a l’estil de vida.

Què hem de fer, doncs, per gaudir d’un viatge sense deixar de menjar saludable ni renunciar als plaers gastronòmics del lloc on anem?

1. Escollir un allotjament que ens permeti fer un bon esmorzar saludable, energètic i nutritiu, o bé llogar un apartament o un hotel amb nevera a l’habitació per poder-nos-els fer. Una altra alternativa interessant és intentar trobar un allotjament veggie amb una oferta d’esmorzar natural, amb opcions ecològiques, veganes, vegetarianes, i per a intolerants al gluten o a la lactosa, per exemple, si calgués.

2. Buscar restaurants saludables, vegetarians o amb opcions veganes, i supermercats o botigues ecològiques a través d’aquesta guia: http://www.happycow.net. Un cop localitzats els llocs que s’ajustin al viatge, és bona idea ubicar-los al Google Maps i guardar la cerca al dispositiu que ens emportem de viatge o imprimir-la. A més, un altre consell també és apuntar en un document (digital o en paper) els llocs on volem anar, web i adreça, per tal que un cop a destí ja sapiguem on podem anar i no perdem el temps. La clau és una bona organització prèvia per gaudir al màxim un cop a lloc sense tenir la sensació de “perdre temps” intentant trobar llocs saludables per menjar.

3. Preparar una carmanyola amb menjar saludable pel vol. Ja sigui un vol de llarga distància o un de curt, sempre és interessant portar alguna peça de fruita, fruita seca, llavors, barretes energètiques casolanes o també un entrepà amb un bon pa integral i ecològic amb una mica de verdura, per exemple. Així ens estalviarem haver de comprar a aeroports, menjar el que donen a l’avió i fins i tot haver de buscar bar o restaurant un cop aterrats. Ah, i molt important, si és un vol llarg ens evitarem el jet lag.

4. Un cop ubicats, és molt útil comprar aliments saludables per als esmorzars i els “snacks”, com fruita, llavors de chía i de cànem, fruita seca natural, alguna llet vegetal, torradetes d’arròs o crackers de llavors deshidratades i aigua de bona qualitat. Portar sempre a sobre alguna cosa de menjar ajustada a les necessitats de cadascú estalvia el risc de recórrer a qualsevol cosa si de sobte tenim gana.

5. Fer una farmaciola amb aliments medicinals. A vegades, si no estem acostumats a la gastronomia del lloc on viatgem podem tenir indigestions, diarrea, restrenyiment… És tan fàcil com posar a la maleta alguns comprimits de prunes umeboshi per a les digestions pesades i alcalinitzar l’organisme, o llavors de lli o Psyllium per prendre en dejú i solucionar el restrenyiment, per exemple. La Trinitat Gilbert ens explica com preparar una bona farmaciola aquí, i la Jordina Casademunt ens explica en un altre article que afegir un complement nutricional ric en probiòtics, prebiòtics i L-glutamina és una bona opció per a les persones celíaques i intolerants a certs aliments, perquè repobla la flora intestinal alhora que en protegeix la permeabilitat.

6. Anar als restaurants o menjar fora amb actitud proactiva. Això inclou diverses coses: llegir la carta amb calma i preguntar tot el que ens generi dubtes, explicar al responsable de cuina del restaurant o l’hotel si tenim cap necessitat especial, fer bones combinacions de plats que siguin lleugeres i fàcils de digerir –el millor seria un sol plat o com a màxim un de principal i l’altre a base d’amanida o verdura–, no menjar massa, evitar salses, i també és important no menjar cap ingredient estrany per primera vegada si creiem que ens pot provocar malestar.

Núria Roura

Núria Roura
Coach de salut per l’Institute for Integrative Nutrition de Nova York. És autora del llibre Detox SEN. Acompanya les persones a fer canvis d'hàbits profunds i progressius a través de retirs, acompanyament individual, programes en línia, formació i conferències. Comparteix el seu camí de sanació per inspirar a viure i menjar sense culpa, ansietat, culpabilitat ni etiquetes. www.nuriaroura.com
nroura@etselquemenges.cat

amunt