L´especialista

Inici / L´especialista / Olga Cuevas 25 de desembre 2014

Com sobreviure als excessos nadalencs

Assisteixo a la xerrada de la doctora Olga Cuevas amb ganes de descobrir les estratègies enginyoses que ens presenta per superar l’empatx d’aquestes festes. Descobreixo trucs pràctics i plens de sentit comú que m’agradaria que tothom conegués per no acabar l’any amb quilos de més, remordiments i infeccions diverses.

Cuevas ens parla de l’origen de les festes nadalenques, que es remunten dos-cents anys abans de Crist, quan els romans celebraven ja la Saturnalia, una festa en honor al Déu de l’agricultura (Saturn) que coincidia amb el descans de les collites i el fi de la foscor amb el “naixement del nou sol”, el sol invictus. Aquells dies es permetien tot tipus d’excessos. Roma es deixava portar per les bacanals, els banquets públics i les orgies. A l’edat mitjana, el cristianisme va fer coincidir la data de naixement del nen Jesús amb el solstici d’hivern i va intentar posar fi a les celebracions paganes. La tradició de l’excés, sobretot gastronòmic, continua fins als nostres dies.

Per Nadal, Cap d'any, Reis fem excessos a cada àpat que poden passar factura

Per Nadal, Cap d’any, Reis fem excessos poc saludables a cada àpat

Consells per superar les festes amb poques conseqüències negatives per a la nostra salut:

  1. Menjar de gust, amb tranquil·litat i amb consciència del què fem. No fer més d’un àpat copiós al dia, beure caldos i infusions al llarg del dia, mantenir l’activitat física diària i esperar tres hores després dels sopars abundants abans d’anar a dormir.
  2. Acompanyar sempre els plats de proteïna i de greix amb una bona amanida d’amargs. Cuevas ens proposa una feta a base d’escarola, endívia, ravenets, un gra d’all picat fi, una magrana, oli d’oliva verge i vinagre de poma no pasteuritzat. Tots els components d’aquesta amanida ens ajuden a digerir.
  3. Menjar pinya i papaia fresca. El cor de la pinya conté uns enzims (proteases) que ens ajuden a digerir la proteïna i la papaia en conté uns d’efecte semblant (papaïna). No ens val la fruita en almívar ni el suc; només la fruita natural.
  4. Acompanyar els menjars greixosos amb salses digestives fetes a base de gingebre ratllat, ravenet o nap cru picant i amanit amb vinagre de poma no pasteuritzat (té enzims digestius) i salsa de soja. Si tot i això se’ns posen malament els greixos, podem acompanyar el menjar amb una cullerada sopera de lecitina de soja, que emulsiona i afavoreix la digestió.

    Amanida d'amargs, xucrut i pinya ens poden ajudar a pair

    Amanida d’amargs, xucrut i pinya ens poden ajudar a pair. Fotos: Pau Esculies, Cuina: Montse Vallory i Bernard Benbassat

  5. Menjar ceba macerada un parell d’hores en vinagre de poma no pasteuritzat ajuda a pair proteïna i greixos de carns i peixos i no repeteix.
  6. Menjar una cullerada sopera de xucrut (col fermentada) o de germinats (d’alfals, fenigrec…) acompanyant els àpats forts. Tots dos contenen enzims que ajuden a digerir. Una altra opció és menjar un comprimit d’enzims digestius (proteases, amilases, lipases) obtingudes de fonts naturals com la papaia, la pinya o el germinat de blat.
  7. Beure una infusió feta amb la pell de mitja llimona i de dues mandarines ecològiques que s’afegeixen a un litre d’aigua bullent de baixa mineralització. Ajuda a eliminar l’excés de sal i àcid úric. Va molt bé quan s’ha menjat marisc. Ho podem endolcir amb estèvia.
  8. Prendre un extracte d’equinàcia i vitamina C per prevenir infeccions des d’una setmana abans fins a una setmana després de festes. La sobrecàrrega de sucres provinents de la pasta (galets), les patates, el pa, les begudes refrescants i les postres eleven els nivells de glucosa en sang i ens debiliten el sistema immune.
  9. Prendre un complement de vitamines B i de minerals (especialment magnesi) per ajudar a assimilar els sucres i evitar que el sistema nerviós se’n ressenti. Prendre’l també durant i després de les festes.

    Postres saludables: rawnie, boletes, turrons de cereals. Fotos boletes i turrons: Pau Esculies.

    Postres saludables: rawnie, boletes fruits secs, turrons de cereals. Fotos boletes i turrons: Pau Esculies. Cuina: Montse Reus i Montse Vallory

  10. Fer servir alternatives saludables al sucre refinat com ara fruita seca, sucre de rapadura, mel o estèvia. Elaborar receptes saludables de postres que satisfacin el desig de dolç però sense necessitat d’afegir-hi sucre refinat:

Remeis naturals per combatre les conseqüències de les festes

  1. Prendre ajudes per contrarestar els efectes de l’alcohol. Un trosset de pruna umeboshi (la trobareu als herbolaris) ben insalivada, pastilles de card marià (dues amb cada àpat). Vitamina C (1 gram al dia) i vitamina B12 per processar l’alcohol.
  2. Oferir una beguda alternativa a l’alcohol. A base de suc de poma amb espècies (canyella, anís estrellat, clau, cardamom, canyella, gingebre i pell de mandarina), produeix un efecte calorífic i digestiu.
  3. Remeis per als empatxos. Kudzú-umeboshi: diluïu una cullerada sopera de kudzú (una arrel volcànica que trobareu als herbolaris) en un vas d’aigua freda i poseu-ho en un cassó fins que la barreja es torni transparent; afegiu-hi mitja cullerada de postres d’umeboshi. Infusió de pell de mandarina tallada (ens donarà el gust amarg que busquem) amb gingebre (1 cullerada sopera). Extracte d’herbes per al fetge amb carxofera, dent de lleó i desmòdium.
  4. Remeis per a la cremor d’estómac. Una cullerada de postres d’argila blanca diluïda en mig got d’aigua. Prendre el suc d’una patata crua i liquada (uns 100 ml). Mitja cullerada de pasta d’umeboshi ben insalivada que compensarà l’acidesa de l’estómac. Mastegar un bastonet de regalèssia natural.
  5. Remeis per al mal de cap. Banys calents de cames (si es noten els peus freds), massatges a les temples, reflexoteràpia podal, digitopuntura o tisana a base de melissa, romaní, taronger, marialluïsa i anís verd (afegiu una cullerada de postres de la barreja a un vas d’aigua bullent i deixeu-ho reposar 5 minuts). Es pot reforçar amb boldo però val més que en aquest cas estigui recomanat per un terapeuta.

    Ressaca, mal de cap, empatxos... Remeis naturals com el card marià et poden ajudar

    Ressaca, mal de cap, empatxos… Remeis naturals com el card marià et poden ajudar

Propostes per afrontar el gener de la manera més saludable

  1. Tisana depurativa. A base de cua de cavall, romaní, ortiga, dent de lleó i aquil·lea. Afegiu una cullerada de postres a un vas d’aigua bullent. Bulliu un minut i beveu.
  2. Fer dejuni (millor sempre dirigit per un terapeuta). Es pot fer un dejuni amb llimonada: trossegeu una llimona ecològica sencera amb pell i sense llavors en un litre d’aigua. Combineu-ho amb caldo depuratiu a base de ceba, pastanaga, nap, algues (kombu i wakame), rodanxes de gingebre i una cullerada sopera de miso sense pasteuritzar per tassa.
  3. Depurar el fetge. Prendre en dejú 1 cullerada sopera d’oli d’oliva verge, una de suc de llimona i 25 gotes d’extracte de plantes pel fetge. Repetir la presa de l’extracte abans de dinar i sopar. Menjar coses amargants, per exemple bullir carxofes amb les fulles i beure’s el caldo.
  4. Tenir present que el que més engreixa no és el greix, sinó els sucres en totes les seves formes (farines, pastes, pa, cereals per esmorzar, sucs processats).
  5. Incorporar bons propòsits d’any nou per millorar la dieta cada dia. No fumar, ni beure alcohol, ni refrescos, ni sucs comercials. Oblidar-se dels dolços industrials, limitar la carn processada, els aliments transformats, menjar hortalisses cada dia per dinar i esmorzar. Fer més exercici. Reduir l’estrès i buscar ajuda per gestionar les emocions.

Resum de la xerrada realitzat per:
Montse Reus
Ambientòloga i dietista evolutiva.
@montsereus1
Xerrada a càrrec de:
especilaista-olga-cuevasOlga Cuevas
Doctora en Bioquímica. Especialista en Nutrició i Salut.
Ex directora de l’IFPS Roger de Llúria. És autora de dos llibres: “El equilibro a través de la alimentación” i “Tratamientos naturales al alcance de todos“.

amunt